Polega ona na prowadzeniu ewidencji rachunkowej, wycenie aktywów i pasywów, przeprowadzaniu inwentaryzacji, przygotowywaniu sprawozdań finansowych oraz przechowywaniu dokumentacji księgowej. Ponadto zgodnie z prawem można dokonywać rozliczeń podatkowych na rzecz i w imieniu podatników, inkasentów i płatników; prowadzić księgi podatkowe oraz udzielać pomocy w zakresie prawa podatkowego.
Kto może prowadzić biuro rachunkowe?
Tego rodzaju działalność może prowadzić tylko osoba mająca uprawnienia – do ich posiadania zobowiązani są księgowi, biegli rewidenci oraz doradcy podatkowi. Jeśli działalność będzie prowadzić osoba fizyczna to jest ona zobowiązana do posiadania odpowiednich certyfikatów, w przypadku np. spółek cywilnych czynności z zakresu prowadzenia ksiąg może wykonywać tylko osoba z uprawnieniami. Koszt i czas zdobywania uprawnień jest różny dla poszczególnych zawodów – najdłużej zdobywa się certyfikat biegłego rewidenta (nawet ponad 4 lata). Bardzo często wymagane jest również odbycie praktyk, które średnio trwają dwa lata.
Obowiązkowa polisa OC biura rachunkowego
Prowadzenie biura rachunkowego wymaga również innych świadczeń – każda osoba zobowiązana jest do posiadania ubezpieczenia OC. Umowę na polisę OC należy zawrzeć najpóźniej na dzień przed rozpoczęciem działalności. Ubezpieczenie chroni odpowiedzialność cywilną za szkody wyrządzone wskutek działania lub zaniechania ubezpieczonego w okresie ubezpieczenia, w związku z wykonywaną działalnością.
Dodatkowe obowiązki
W myśl ustawy z 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, każdy podmiot prowadzący usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych zobowiązany jest do:
– wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za wykonywanie obowiązków ujętych w ustawie,
– wprowadzenia wewnętrznej procedury,
– zapewnienia pracownikom uczestnictwa w programach szkoleniowych związanych z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy.
Zobacz ofertę obowiązkowego ubezpieczenia OC biura rachunkowego.